ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent
Ajuntament de Tortosa
Ajuntament de Tortosa
Traducció

Nota de premsa

Publicat el 26/02/2026
La segona edició dels Premis 8M a les Dones Tortosines farà un total de nou reconeixements en les diferents categories
El Consell de Dones premia Zoraida Burgos a títol pòstum i fa una menció especial al Col·lectiu de Dones pels 40 anys del tren feminista i a les dones de la PDE
L'Ajuntament de Tortosa ja té el nom de les dones que rebran un reconeixement amb motiu de la segona edició dels Premis 8M a les Dones Tortosines. Uns premis que reivindiquen la vàlua de dones tortosines que destaquen en diferents àmbits, a partir de les propostes presentades per la ciutadania i de les aportacions debatudes en el marc del Consell Municipal de Dones.

En la categoria de Trajectòria, el reconeixement serà per a Pilar Araujo Daufí, per ser una de les modistes que ha vestit els gegants de la Ciutat, així com també per haver ha fet molts dels vestits de la Festa del Renaixement.

Com a Empresària, el premi serà per a Maria del Carmen Pla Montañés, una dona vinculada estretament a la vida comercial, social i econòmica de Tortosa. Amb les seues germanes Rosa i Tere, ha estat durant dècades al capdavant del comerç de moda Germanes Pla, establiment emblemàtic del centre de Tortosa.

En la categoria de Cultura, el reconeixement serà per a Anna Maria Bel Curto, ballarina, professora de dansa i divulgadora. Amb la seua metodologia de treball al Ballet Estudi Anna Maria Bel, va formar la majoria dels ballarins i ballarines professionals de les darreres dècades a les Terres de l'Ebre.

En l’àmbit dels Esports, el premi serà per a la periodista esportiva Vicky Maigí Barreda. Des que amb només 14 anys va començar a fer petites col·laboracions en premsa i ràdio, passant pel Diari de Tarragona, Ràdio Tortosa i ara a Canal 21 Ebre, és una de les cares més conegudes del món de l’esport a les Terres de l’Ebre, i una gran defensora i divulgadora de l’esport femení.

En la categoria de Projecció Exterior, el reconeixement serà per a Andrea Puentes García, geòloga i primera dona que exerceix com a superintendent de producció a la principal mina de coure del món, a Xile.

Com a Científica, el premi serà per a Judith Camps Castellà, biòloga i científica marina, reconeguda per les seues investigacions en Ecologia Marina. En este sentit, ha destacat per descobrir la presència de la Polycerella emertoni, una espècie de nudribranqui, al delta del Ebre.

El reconeixement a Títol Pòstum serà per a l’escriptora Zoraida Burgos i Matheu, que va morir el 4 de gener als 93 anys. A més de bibliotecària, també va ser grafòloga, pintora i restauradora d’objectes d’art. Com a escriptora, va ser la gran veu femenina de la generació de postguerra de la literatura tortosina i ebrenca, molt valorada i reconeguda també arreu del país.

Finalment, la Menció Especial dels Premis 8M a les Dones Tortosines serà doble. D’una banda, per al Col·lectiu de Dones de Tortosa que el 1985 va participar en els actes del tren feminista i de l'acampada en contra de la possible instal·lació d’una acadèmia militar femenina a la ciutat, i en contra de l’entrada d’Espanya a l’OTAN. Un episodi que va ser una fita clau del moviment feminista i pacifista a Catalunya. D’altra banda, la menció especial també serà per a les dones de la Plataforma en Defensa de l’Ebre (PDE), amb motiu dels 25 del moviment antitransvasament.

Els guardons es lliuraran durant l'acte institucional del Dia Internacional de les Dones, el proper dissabte 7 de març, a partir de les 11.00 hores, a l’aula didàctica del Museu de Tortosa. Cadascuna de les premiades rebrà una peça artesanal elaborada conjuntament per Laia Altadill i Sara Ismael. A més del lliurament de premis, l'acte inclourà la lectura del manifest institucional del 8 de Març, a càrrec de dos dones de la PDE. La formació Xiuxiueig Música posarà la nota musical a l'acte, que s'emmarca en el Mes Lila organitzat per l'Ajuntament de Tortosa.