L'Ajuntament de Tortosa rubrica l'acord amb Adif i tanca la recuperació dels terrenys en desús a l'estació de tren
El cost de l'expropiació és de 864.000 euros, un preu que suposa una rebaixa del 77,6% respecte a l'anterior conveni, que taxava l'operació en més de 4 M€
L'Ajuntament de Tortosa i l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) han formalitzat ja l'acord pel qual la ciutat podrà recuperar els terrenys en desús a l'estació de tren per tal de poder-los reintegrar a la trama urbana del municipi. El conveni signat fixa en 864.287,54 euros el preu de l'expropiació d'uns terrenys que s'estenen en 18.405,45 metres quadrats. Això suposa una important reducció del cost per a la ciutat, respecte d'allò que determinava el primer conveni signat al 2006: aleshores es va fixar el preu de l'operació en 4.050.800 euros. D'esta manera, el nou conveni suposarà una rebaixa de més del 77,6% i un estalvi de més de 3 milions d'euros per a la ciutadania de Tortosa.
L'alcaldessa, Meritxell Roigé, ha presentat l'acord avui, acompanyada del secretari general d'Infraestructures de l'Estat, Xavier Flores, i del subdelegat del govern a Tarragona i exalcalde, Joan Sabaté. Roigé s'ha felicitat per haver pogut culminar una operació tan important, ja que permetrà relligar els barris del centre i del Temple amb la connexió entre el carrer Cervantes i la ronda Docs, una vegada Adif haja desafectat els terrenys on encara hi ha part de la instal·lació ferroviària. També permetrà resoldre l'encaix amb l'avinguda de la Generalitat, repujant el nivell de la via actual: "avui és un dia molt important, perquè finalment Tortosa podrem disposar d'estos terrenys que ens permetran urbanitzar i donar un nou impuls a esta zona de la ciutat", ha manifestat l'alcaldessa.
Després que al 1996 deixessen de passar trens per damunt del pont, amb la posada en servei de la línia València-Tarragona, l'Ajuntament va iniciar el procés per a recuperar els terrenys que ja no eren d'utilitat per al servei ferroviari. En un primer moment, al 2006 es va establir un conveni que suposava un cost de més de 4 M€. L'alcaldessa recorda que, durant els mandats posteriors, es va optar per la renegociació de l'acord, atesa la realitat que s'ha viscut durant les dècades següents i que feia inviable assumir aquell cost per part de l'Ajuntament. "Ara, després de moltes converses i de molts contactes amb els diferents secretaris d'Estat d'Infraestructures que han anat passant, hem pogut culminar un acord que suposa un important avenç per a la ciutat", subratlla Meritxell Roigé.
El secretari general d'Infraestructures, Xavier Flores, també s'ha felicitat pel fet que la ciutat puga recuperar este espai: "Adif tenia un deute amb Tortosa. Calia que poguessem retornar a la ciutat aquells terrenys que vam agafar en el seu dia perquè ho necessitàvem per al servei ferroviari, i que ara es puguen transformar en allò que són: uns terrenys urbans", ha assenyalat.
Una vegada formalitzar l'acord, ara l'Ajuntament haurà de modificar el planejament per a ajustar les necessitats ferroviàries de l'estació actual, per l'allargament de la via 8. Paral·lelament, ja està treballant per a construir dos aparcaments en superfície de caràcter temporal, fins que no es puguen desenvolupar els diferents usos de l'espai. El primer pàrquing ja està en fase de licitació i suposarà crear un centenar d'aparcaments a la zona del carrer Ronda Docs. El segon, ubicat als terrenys més pròxims al carrer Cervantes, preveu habilitar 250 estacionaments per a vehicles i una trentena per a motos. "D'esta manera podrem donar resposta a les necessitats tant del centre com del Temple, i també del sector comercial", ha apuntat l'alcaldessa.