La màquina del Carrilet de Tortosa, declarada Bé Cultural d'Interès Nacional
Es tracta de la màquina ferroviària de vapor 220T FESA 1, que al 2015 el govern municipal ja va restaurar i recuperar, ubicant-la al Parc Teodor González
La màquina del Carrilet de Tortosa ha estat declarada Bé Cultural d'Interès Nacional. Es tracta de la màquina ferroviària de vapor 220T FESA 1, que a principis del 2015 el govern municipal va restaurar i recuperar, fruit d'un minuciós treball que es va allargar vuit mesos, i va acabar ubicant en un espai privilegiat, al Parc Teodor González.
L'alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, ha agraït al Govern de la Generalitat aquest reconeixement, que posa en valor la feina feta pel consistori en la restauració de la màquina al 2015. L'alcaldessa, a través d'un missatge a les Xarxes Socials ho ha qualificat com "una bona notícia per al patrimoni de Tortosa". En aquesta línia, Roigé ha reivindicat "l'aposta del govern municipal per seguir posant en valor la història de la ciutat".
L'origen de l'antiga línia de via estreta del Carrilet de Tortosa a la Cava es remunta a finals del segle XIX, en el context de la creixent explotació agrícola del delta de l'Ebre, amb la progressiva posada en funcionament dels canals de regadiu i la necessitat de comunicar les poblacions del Delta amb Tortosa. En pocs anys el Carrilet va assolir tant d'èxit que el 1928 es va haver d'ampliar la línia amb noves locomotores i automotors, una d'elles la locomotora número 1, que ara ha estat declarada Bé Cultural d'Interés Nacional. Als anys seixanta, amb la competència del transport per carretera, va anar degradant-se la línia, fins que el 31 de desembre de 1967 el Carrilet va fer el seu darrer trajecte.