ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent
Ajuntament de Tortosa
Ajuntament de Tortosa
Traducció

Nota de premsa

Publicat el 29/01/2016
La reforma integral del pont de l'Estat preveu la reordenació de la plaça Agustí Querol

El pont de l'Estat iniciarà en els propers mesos les obres de reforma integral més importants des que es va construir, l'any 1939. L'Ajuntament ha presentat el projecte definitiu, que preveu l'ampliació de la secció del pont per tal d'incorporar dos carrils bici, un a cada banda, millorar el pas de vianants, posant-hi nou mobiliari urbà per potenciar el seu component turístic i de gaudi de la ciutat. La reforma inclou també la introducció de nous colors i il'luminació dels arcs i la base amb tecnologia led, així com la reordenació de la plaça Agustí Querol. L'alcalde, Ferran Bel, ha presentat aquesta tarda els detalls d'aquesta actuació, acompanyat de la 1a tinent d'alcalde, Meritxell Roigé, el portaveu del grup municipal d'ERC, Josep F. Monclús, i de l'arquitecte autor del projecte, Xevi Bayona.



L'obra està en procés d'adjudicació i el seu cost total s'estima en 1,3 milions d'euros, incloent el pressupost d'obra pública i el trasllat de serveis. Un total de 10 empreses han presentat ofertes. El termini d'execució s'estima en 10 mesos. Cal recordar que d'aquests 1,3 milions, la Diputació de Tarragona aporta 900.000 euros.



La reforma integral del pont de l'Estat se centra en els dos extrems de la secció, que creixen uns dos metres cada costat per encabir-hi un carril bici i el pas de vianants. Els carrils bici estaran a la mateixa cota que la calçada per a vehicles, però separats d'aquesta en quedar fora de l'estructura dels arcs. En una cota inferior se situa la passarel'la de vianants. El desnivell s'aprofitarà per utilitzar part del carril bici com a banc, amb seients puntuals que acabaran esdevenint grans miradors, a nord i a sud, sobre la ciutat i l'Ebre. L'ampliació del vial de vianants es planteja per mitjà de peces de formigó armat i prefabricat suportat per la nova prolongació soldada i suportada a les antigues mènsules. A la part de Ferreries es projecten dos accessos per a vianants, a banda i banda, amb escala de cargol. Al marge esquerre, l'actuació s'aprofita per reordenar la plaça Agustí Querol, que farà de node de connexió entre l'accés al pont, al centre ciutat i al nucli antic, tot prioritzant als vianants.



L'alcalde ha qualificat aquesta reforma d'"ambiciosa, però amb un pressupost ajustat", que permetrà modernitzar la imatge actual del pont projectant-lo com una nova icona del paisatge de la ciutat. Bel ha agraït el suport de la Diputació de Tarragona i ha destacat la trajectòria professional de Xevi Bayona, conegut a la ciutat per la seva intervenció artística al pont del ferrocarril fa dos anys. El portaveu d'ERC, grup que dóna suport al govern municipal, ha recordat que aquesta actuació figura al Pla d'Actuació Municipal, presentat recentment, i que l'obra permetrà una important millora estètica, funcional i de seguretat al pont. De la seva banda, la 1a tinent d'alcalde, Meritxell Roigé, ha apostat per convertir el pont en un nou atractiu turístic de Tortosa i, respecte a l'obra, ha recordat la complexitat del projecte, especialment en la fase prèvia de trasllat de serveis, com el gas, l'aigua i l'electricitat.



Pel que fa a la il'luminació, la proposta de Xevi Bayona incorpora una tira de llum led al llarg de les tres arcades, i una altra a la part inferior. Aquest tipus d'il'luminació, que permet variar la gamma cromàtica a voluntat, permet singularitzar i emfatitzar tot el conjunt, duplicant el seu efecte amb el reflex sobre l'aigua del riu. Simultàniament, el color de pintura metàl'lic actual serà substituït per un de més clar en el cas dels arcs i un de fosc a la base del pont, facilitant el joc de llums a la nit i una millor integració en la gamma de colors del seu entorn.



L'actual pont de l'Estat es va construir el 1939, substituint el que es va destruir durant la Guerra Civil, que datava de 1893. Des de llavors ha estat objecte de diferents actuacions de manteniment i reparació, però cap d'integral com la que es planteja ara.