ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent
Ajuntament de Tortosa
Ajuntament de Tortosa
Traducció

Nota de premsa

Publicat el 13/03/2015
El parc municipal de Tortosa torna a exhibir la màquina del Carrilet després de la seva restauració integral

Vuit mesos després que l'antiga màquina del Carrilet sortís de Tortosa novament amb destinació a Deltebre, aquesta vegada per ser sotmesa a una completa restauració, l'emblemàtica locomotra ha tornat avui al parc municipal Teodoro González, on ha quedat instal'lada definitivament en un espai més ben condicionat per a la seva exhibició. L'Associació Amics del Carrilet, per encàrrec de l'Ajuntament de Tortosa, ha dut a terme un minuciós procés de restauració i conservació de la màquina, el detall del qual es pot seguir en l'exposició que l'entitat ha instal'lat a l'antiga estació del Carrilet. L'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, acompanyat dels membres de la Corporació Municipal, i del president de l'entitat, Joaquim Salvia, han donat la benvinguda al Carrilet i han seguit de prop el procés d'instal'lació en el seu lloc d'exhibició definitiu, que s'ha fet amb una grua de grans dimensions, enmig de la presència d'un públic força nombrós que no s'ha volgut perdre el moment.



L'Associació Amics del Carrilet es va crear el 2007 amb la voluntat de recuperar i posar en valor el patrimoni històric vinculat a l'antiga línia de ferrocarril del Carrilet de Tortosa a la Cava. També han restaurat dos vagons de tren i un automotor Billard.



L'origen de l'antiga línia de via estreta del Carrilet de Tortosa a la Cava es remunta a finals del segle XIX, en el context de la creixent explotació agrícola del delta de l'Ebre, amb la progressiva posada en funcionament dels canals de regadiu i la necessitat de comunicar les poblacions del Delta amb Tortosa. El primer projecte data del 1883, tot i que el primer tram de Tortosa a Amposta no es va inaugurar fins al 1926, i el darrer entre Jesús i Maria i la Cava, l'any 1927. En pocs anys el Carrilet va assolir tant d'èxit que el 1928 es va haver d'ampliar la línia amb noves locomotores i automotors, una d'elles la locomotora número 1, que podem veure novament al parc municipal Teodoro González. Als anys seixanta, amb la competència del transport per carretera, va anar degradant-se la línia, fins que el 31 de desembre de 1967 el Carrilet va fer el seu darrer trajecte.