El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, i el president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, acompanyats del delegat del Govern a les Terres de l'Ebre, Xavier Pallarès, i de l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, han presentat les millores que, des d'aquest passat dijous, ja s'han començat a introduir en les comunicacions a les Terres de l'Ebre i que es concreten amb quatre serveis semidirectes entre Tortosa, Tarragona i Barcelona que reduiran el temps del trajecte actual entre 14 i 23 minuts. Aquests nous serveis es faran amb trens de la sèrie 449, més moderns i confortables. La resta del material mòbil que circula per les línies R15 i R16 s'anirà substituint progressivament d'acord amb les condicions de servei consensuades amb la companyia.
Des d'aquest dijous 20 de març, es realitzaran quatre noves expedicions al dia entre Tortosa, Tarragona i Barcelona. Seran directes entre Tarragona i Barcelona, fet que permetrà reduir fins a 23 minuts el temps del viatge. En total es faran 9 expedicions diàries de Tortosa a Barcelona i 10 en sentit contrari.
L'alcalde de Tortosa ha expressat la seva satisfacció perquè aquest anunci "dóna compliment als compromisos expressats pel Govern de la Generalitat i suposa una millora important en el transport ferroviari com feia molts anys que no es produïa". Tanmateix, Bel ha advertit que "aquest és el principi d'una millora, no pas el final, i ha admès que "amb això no n'hi ha prou, han de venir més millores". De la seva banda, el Secretari de Mobilitat ha explicat que aquesta actuació té un cost de 900.000 euros, que assumeix íntegrament el Govern de la Generalitat, i que amb aquestes accions es millora en temps i qualitat del servei. Finalment, el president de Renfe ha dit que el Govern de l'Estat i l'operador mantenen el compromís per donar una atenció prioritària al servei a Catalunya.
Aquest mateix dijous 20 també es posen en funcionament dos nous serveis diaris que enllaçaran Reus i Barcelona amb parada a Torredembarra, Altafulla, Sant Vicenç de Calders i Vilanova i la Geltrú, que permetran mantenir l'oferta de trens d'aquestes poblacions amb Barcelona i incrementar fins a 35 serveis diaris a la relació Reus - Barcelona.
Els serveis semidirectes es faran amb trens de la sèrie 449. La seva estructura és d'alumini i en el seu disseny dominen les línies corbes i amb un tester aerodinàmic i un finestral al llarg de tot el tren.
La millora dels serveis a les Terres de l'Ebre també inclou la substitució progressiva durant aquest 2014 i 2015 dels trens de la sèrie 470 de les línies R15 (connecta Barcelona amb Riba-roja d'Ebre, passant per Tarragona i Reus) i R16 (connecta Barcelona amb Tortosa i Ulldecona, passant per Tarragona), que seran substituïts per trens de la sèrie 447 remodelats. Aquests nous trens permetran millorar el confort interior dels combois, i incrementar la fiabilitat i puntualitat del servei. A més disposaran de serveis adaptats a persones de mobilitat reduïda.
D'altra banda, a més de reduir el temps de viatge i la posada en servei del material mòbil i l'increment de l'oferta de trens entre Reus i Barcelona el conjunt d'actuacions preveu la millora qualitativa del servei, d'acord amb el contracte de serveis amb Renfe, a través de diferents indicadors que permetran avaluar la puntualitat, regularitat, satisfacció dels usuaris, accessibilitat, confort dels trens, l'atenció al client i la informació.