En poques setmanes el riu Ebre al seu pas per Tortosa serà una mica més permeable gràcies a l'obertura de l'antic pont del ferrocarril a la circulació de persones i bicicletes. L'obra de prolongació de la via verda pel pont del tren, que està sent degudament condicionat, i l'arranjament dels accessos, a banda i banda de riu, suposarà un canvi radical en la configuració de la trama urbana de la ciutat i a l'hora que resoldrà una reivindicació institucional i ciutadana de fa molts anys. Aquesta setmana han fet una visita d'obres el Secretari d'Estat de Medi Ambient, Federico Ramos, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, que han estat acompanyats per la corporació municipal i per representants de totes les institucions al territori.
L'obra suposa una inversió de 5,6 milions d'euros. L'objectiu principal del projecte és l'adequació, manteniment i millora del passeig fluvial entre el pont del Mil'lenari i l'antic escorxador municipal, a Remolins, amb la rehabilitació també de l'antic pont del ferrocarril i la creació dels accessos a banda i banda de riu. Les obres van començar el mes de gener de 2011 i les executa l'empresa pública TRAGSA.
Entre les actuacions destaca també la recuperació del bosc de ribera, amb una neteja d'uns 16.000 m2 de superfície. S'ha prolongat el passeig de l'avinguda Lleida en sentit sud, fent-hi un petit mur de protecció, reposant paviment i instal'lant mobiliari urbà. El pont s'ha rehabilitat de manera integral, amb paviment de fusta, barana metal'lica, lluminàries i accesos amb escales i rampa per a ciclistes. Al marge dret del riu també s'ha habilitat un tram de via verda, fins a la connexió amb la ja existent.
A l'alçada del Club de Rem s'han construït 550 metres de mur de pedra seca com a mesura de protecció de talussos al passeig i s'ha ampliat la funcionalitat sota el pont del Mil'lenari ampliant el passeig. També s'han ampliat els murs de contenció dels dos marges (42 metres el dret i 92 metres l'esquerre).
El Secretari d'Estat ha valorat la connexió de Tortosa amb l'Aragó mitjançant una única via verda i ha lloat el resultat d'una obra que "planteja la recuperació de l'entorn, però sempre pensant en les necessitats de les persones". Federico Ramos ha recordat, a tall d'anècdota, el capteniment de l'alcalde de Tortosa a l'hora de demanar que el pont es pintés de vermell.
El conseller de Territori, Santi Vila, ha declarat que aquesta obra resumeix molt bé el nou urbanisme, basat en el diàleg territori-ciutat i amb criteris conservacionistes. "Per a Tortosa, s'ha acabat el temps de viure d'esquenes al riu."
Finalment, l'alcalde, Ferran Bel, ha destacat que aquesta és una obra "molt important i molt reivindicada, que s'ha acabat tirant endavant en una època en què la inversió pública està més restringida, per això és encara més difícil d'entendre que no s'hagi fet abans". Bel ha recordat que malgrat que en properes setmanes el pont ja serà transitable a peu i en bicicleta, l'obra no estarà finalitzada fins que no es faci el recreixement de l'avinguda Lleida. L'alcalde ha afegit que aquest projecte suposa no només donar continuïtat a la via verda, sinó que comporta una veritable transformació urbanística a la ciutat, i ha volgut recordar que la seva prolongació al delta de l'Ebre la convertirà en un actiu turístic encara més important, ja que enllaçarà dos parcs naturals, el dels Ports i el del Delta.
A l'hora dels parlaments, l'alcalde ha posat sobre la taula l'aprovació del Pla de Conca, per part del Govern de l'Estat, i la necessitat d'un cabal ecològic suficient per preservar les necessitats econòmiques i ecològiques del tram final del riu Ebre. "Aquest Pla no satisfà les demandes del nostre territori." Bel ha volgut fer notar al Secretari d'Estat que el cabal que actualment té el riu Ebre, superior als 1.000 m3/seg, és un fet del tot inusual. De la seva