ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent
Ajuntament de Tortosa
Ajuntament de Tortosa
Traducció

Nota de premsa

Publicat el 11/04/2025
L'Ajuntament detecta irregularitats en el procés d'adjudicació de les obres de l'antiga SAMO
Les obres de renovació de la coberta i neteja de la sala polivalent es van adjudicar el 31 de març de 2023 però l'acte de portes obertes va tenir lloc el dia abans
L'Ajuntament de Tortosa ha detectat irregularitats en el procés d'adjudicació de les obres de renovació de la coberta i neteja de la sala polivalent de l'antiga de SAMAR-SAMO, que actualment està tancada per les importants deficiències en matèria de seguretat antiincendis, accessibilitat i eficiència energètica. Concretament l'anterior mandat, la junta de govern local, presidida per l'exalcaldessa Meritxell Roigé, va aprovar l'adjudicació d'aquestes obres el 31 de març de 2023, mentre que l'acte de portes obertes del nou espai va fer-se just un dia abans, el 30 de març. "L'exalcaldessa va inaugurar la sala davant de desenes de persones un dia abans de l'adjudicació dels treballs i de la formalització del contracte amb l'empresa", ha manifestat l'alcalde de Tortosa, Jordi Jordan, que ha comparegut davant dels mitjans de comunicació amb la primera tinent d'alcaldia i regidora de Cultura, Mar Lleixà.

La sala polivalent de l'antiga fàbrica SAMAR-SAMO es va habilitar sense haver estat adjudicades les obres, un fet molt greu que implica la vulneració de la Llei de Contractes del Sector Públic. "Ens trobem davant un possible delicte de prevaricació, d'acord amb l'article 404 del Codi Penal, per la qual cosa els serveis jurídics estan estudiant quines mesures cal emprendre i si cal portar als tribunals la senyora Roigé i altres membres del seu govern", ha assenyalat l'alcalde.

L'article 404 del Codi Penal planteja la prevaricació no només per resolució injusta sinó també per aquelles autoritats o funcionaris que en l'exercici de la seua competència i sent coneixedors de la seua il·legalitat realitzen una resolució arbitrària en un assumpte administratiu, sabent que és il·legal. "La senyora Roigé va voler córrer tant per inaugurar l'espai abans de les eleccions, que fins i tot va acabar les obres abans d'adjudicar-les", ha ironitzat l'alcalde.

Així, les obres de renovació de la coberta i neteja de la sala es van adjudicar el 31 de març de 2023 a Estructures Metàl·liques Successor J. Povill per 203.246,83 euros i es va formalitzar el contracte sis dies més tard. Paral·lelament, el 30 de març es va organitzar la jornada de portes obertes a l'espai, mentre que el 13 d'abril de 2023 se va celebrar el Fòrum Econòmic Tortosa-Terres de l'Ebre en què va participar l'economista Xavier Sala-Martín i que va reunir 460 participants, en una sala amb una capacitat màxima de 372 persones i que no complia la normativa en matèria de seguretat antiincendis, accessibilitat i eficiència energètica.

Pel que fa al projecte bàsic de l'actuació a l'antiga fàbrica SAMAR-SAMO es va licitar dues vegades, el juny de 2022 i el gener de 2023, i en tots dos casos la licitació va quedar deserta. Posteriorment, el febrer de 2023 es va aprovar un procediment negociat sense publicitat, en què es va convidar tres empreses i, finalment, el 31 de març es van adjudicar els treballs.

"Estudiarem legalment quines mesures cal emprendre per aquest presumpte delicte i seguirem treballant per posar la sala polivalent en funcionament, garantint la seguretat de les persones", ha dit l'alcalde. A més, l'Ajuntament impulsarà els tràmits per declarar Bé Cultural d'Interès Local (BCIL) l'espai.

Finalment, l'Ajuntament recorda que el tancament temporal afecta la sala polivalent de l'antiga fàbrica SAMAR-SAMO, mentre que segueix oberta la part posterior de l'edifici on hi ha l'activitat de diverses entitats i també el servei de canguratge municipal.