L'Ajuntament de Tortosa ha fet balanç avui del Servei de Mediació Comunitària, una iniciativa que va posar en marxa fa dos anys i mig amb l'objectiu de treballar des del diàleg per la resolució de conflictes ciutadans. El servei està format per un equip multidisciplinar, amb una antropòloga, una jurista i diversos mediadors interculturals procedents de plans d'ocupació subvencionats. En la major part dels casos estem parlant de conflictes de convivència veïnal, de caràcter intercultural i infraccions de les normes de convivència. En total, el Servei de Mediació ha fet més de 3.000 intervencions des que es va posar en marxa i ha obert 56 expedients, amb un índex de resolució que supera el 90 per cent. Aquest matí han presentat aquestes dades l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, la regidora d'Acció Social, Anna Algueró, i la tècnic del Servei, Carme Llopis.
L'alcalde ha afirmat que "el diàleg i la mediació sovint serveixen per solventar la major part de conflictes que arriben al Servei de Mediació Comunitària". Uns conflictes que, segons la regidora d'Acció Social, obeeixen moltes vegades a simples problemes de comunicació. De la seva banda, Carme Llopis ha explicat el circuit habitual de resolució de problemes, des que arriba a l'Ajuntament procedent de la Policia Local o bé del regidor de barri, la majoria de les vegades. Amb el conflicte detectat, l'equip del Servei de Mediació analitza el cas, la seva dificultat i àmbit d'incidèndia. El següent pas és intervenir directament dialogant amb els afectats, oferint-los assessorament i obrint el diàleg entre les parts en conflicte. "Estem parlant de problemes fruit d'impagaments de quotes de comunitats de veïns, ocupació d'espais comuns en edificis, ocupació il'legal d'habitatges o sorolls, entre d'altres." Llopis ha precisat que la conflictivitat no és actualment un problema important a la ciutat, i que d'incidents de convivència n'hi ha a tots els barris i afecta tant a gent autòctona com a la nouvinguda.
El Servei de Mediació Comunitària es presta des de l'Ajuntament de Tortosa i s'hi pot contactar presencialment, o bé a través del correu electrònic mediacio@tortosa.cat, i al telèfon 662062383, els dimarts i dijous de 9 a 14 hores.