ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent
Ajuntament de Tortosa
Ayuntamiento de Tortosa
Traducción

Nota de prensa

Publicada el 13/11/2009
L'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tortosa retorna l'esplendor a dos valuosos tapissos del pintor Antonio Cerveto

Els tapissos

La Baixada de la verge de la Cinta i El martiri del beat Francesc Gil de Frederic, del pintor tortosí Antonio Cerveto (1876-1938), llueixen en tota la seva esplendor gràcies a la tasca de restauració realitzada a l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tortosa. Les dues peces, de gran valor artístic i històric per als tortosins, estaven en força mal estat a causa del pas del temps. La intervenció a què han estat sotmeses a l'Escola han permès netejar-ne la brutícia, consolidar i reintegrar els teixits danyats, recuperar-ne el color mitjançant la reintegració de la capa pictòrica i eliminar-ne deformacions. El president de la Diputació, Josep Poblet, ha lliurat aquest dijous les obres restaurades a les entitats propietàries de les peces: la Reial Arxiconfraria de Nostra Senyora de la Cinta, de Tortosa, i la residència diocesana de gent gran Sant Miquel Arcàngel de la Fundació Pia Autònoma, respectivament.



Josep Poblet ha destacat la importància dels dos tapissos recuperats per l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tortosa i la bona tasca duta a terme pel centre i els seus tallers de conservació i restauració de béns culturals, uns espais educatius especialitzats que tenen per finalitat vetllar, protegir, conservar i restaurar els béns artístics i culturals dels municipis de les Terres de l'Ebre i del Camp de Tarragona i, de propietat dels ajuntaments i altres ens locals, així com també els de la pròpia Diputació. El president de la Diputació ha ressaltat que l'Escola 'ofereix un servei al territori en matèria de conservació i restauració de béns culturals, davant la creixent necessitat i demanda envers aquest tema, mitjançant l'elaboració de projectes i estudis tècnics, assessoraments, assistència tècnica en conservació preventiva i intervencions directes de les obres". Altres objectius del centre són, segons ha afegit Poblet, contribuir de forma prioritària a la formació universitària en aquesta matèria, crear o participar en projectes de restauració dins l'àmbit estatal i europeu i promoure la conscienciació social respecte la conservació del patrimoni.



L'acte simbòlic de retorn de les peces ha tingut lloc al Palau Climent de Tortosa, que acull les dependències de la Diputació a les Terres de l'Ebre, i ha consistit en el lliurament a cadascuna de les entitats de la memòria explicativa del treball de restauració. A més de Poblet, hi han assistit el vicepresident territorial de la Diputació a les Terres de l'Ebre, Pere Panisello; la directora de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tortosa, Carme Clemente; l'administrador diocesà de la residència Sant Miquel Arcàngel, Mn. Josep Maria Membrado; el primer majordom de la Reial Arxiconfraria de Nostra Senyora de la Cinta de Tortosa, Xavier Llorca, i l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel. Aquest darrer ha expressat la seva satisfacció pel fet que la ciutat ha recuperat dos tapissos 'd'un valor molt especial per a Tortosa".



Els tapissos

Tapís de la baixada de la Mare de Déu de la Cinta
Representa la llegenda tortosina segons la qual la Verge es va presentar a un sacerdot de la ciutat i li va oferir una cinta que protegiria les dones dels mals de part. La Verge apareix envoltada d'una cort d'àngels i custodiada per Sant Pere i Sant Pau. També l'escena està emmarcada amb una sanefa de motius ornamentals que porta diferents inscripcions i medallons simbòlics referents a la Mare de Déu de la Cinta.



L'estat de conservació del tapís (225x150 cm) era deficient. La principal alteració era l'acumulació de brutícia greixosa que va impregnar les fibres, causada per l'exposició perllongada de l'obra dins d'un restaurant. També presentava pèrdues a la part superior i petits trencaments dels fils de l'ordit.



L'obra havia estat sotmesa a dues reparacions anteriors: l'adhesió pel revers de retalls de teles, i el clavat del tapís a un bastidor com si es tractés d'una pintura de cavallet, que, a més, disminuïa el format original.



La restauració a l'Escola ha inclòs